8 x oefeningen bij skiles voor kinderen zonder stokken


Daar sta je dan, met een heel klasje kinderen achter je. Hun gezichten kijken je vanonder de helm verwachtingsvol aan: wat gaan we doen? Even schiet je in de stress: welke oefeningen voor skiles zal ik nu weer eens bedenken? Geen zorgen, deze stress is heel normaal.

Oefeningen skiles

Ik heb tijdens mijn seizoen als skileraar in Oostenrijk regelmatig het internet afgezocht naar leuke oefeningen om met mijn klasje te doen. Maar ook de kunst afkijken bij meer ervaren skileraren of simpelweg vragen welke oefeningen zij doen is een goede tip. In dit artikel help ik je alvast een handje op weg door mijn favoriete oefeningen voor skiles met kinderen te delen.

De oefeningen zijn geschikt als je klasje nog zonder stokken aan het skiën is. Ze zijn bedoeld om de houding van de kinderen te verbeteren en natuurlijk om er een leuke les van te maken. Pin je niet vast op deze voorbeelden, maar zie het als een leidraad voor als je even geen inspiratie meer hebt. Je merkt zelf al snel wat goed en minder goed werkt. En gebruik vooral je eigen creativiteit, want dat is vaak het allerleukste!

1. Handen op de knieën

An oldie, but a goodie. Dit is de ultieme beginnersoefening en dat is met een reden: hij werkt namelijk als een trein. Skiën met de handen op de knieën is altijd de eerste oefening die ik mijn kinderen laat doen. Pas als ze dit goed kunnen, ga ik door met de oefeningen die hieronder staan. Ik zet deze oefening ook in als we voor het eerst een wat steiler stuk skiën, zodat de kinderen de druk goed op hun benen houden. Je kunt deze oefening uitvoeren met beide handen op de knieën, of beide handen op de dalknie en in de bocht wisselen van knie.

2. Vliegtuigje

Wie heeft er niet mee leren skiën? Het vliegtuigje. Nog een klassieker omdat hij zo goed werkt. Tip bij deze: vraag de kinderen waar ze naartoe willen ‘vliegen’ en ze zijn meteen gemotiveerd en vrolijk. Leg goed uit dat je onderste hand altijd naar het dal moet zijn. Doe deze oefening héél overdreven voor. De meeste kinderen hebben namelijk gewoon hun armen wijd en snappen niet dat hun vliegtuigje ook daadwerkelijk moet bewegen.

3. Handen in de zij, op de rug, op de buik of op het hoofd

Met deze oefeningen voor skiles kun je eindeloos variëren. Laat je klasje met hun handen in elkaar gestrengeld op hun rug skiën of doe alsof ze zichzelf moeten knuffelen en ski met je handen gekruist voor je buik. Ook je hoofd beschermen tegen sneeuw helpt goed, door met de handen op het hoofd te skiën. Verzin er vooral een leuk verhaal bij, want dat werkt het beste om de kinderen de oefening te laten begrijpen. Als je klasje deze oefeningen goed onder de knie heeft, is het leuk om ze te combineren met springen of het optillen van één ski.

4. Dierentuin

Deze oefening is gegarandeerd een succes bij kinderen. Als je een klein groepje hebt, kan je ieder kind naar zijn of haar lievelingsdier laten uitkiezen. Ze kunnen zelf bedenken wat die dieren doen en wat voor geluid ze maken. Als je groepje groter is, stel dan zelf een dier voor om gezamenlijk na te doen. Denk aan de slurf van een olifant, vliegen als een vogel of oren maken op je hoofd als een konijn. Dit vergt enige creativiteit, maar laat de kinderen hierover meedenken. Uiteraard zijn er bonuspunten voor degene die het dierengeluid het hardst kan nadoen.

5. Hoofd, schouders, knie en teen

Dit is vooral voor omstanders een enorme hit gebleken. Als ik deze oefening doe met mijn klasje blijven veel skiërs staan om te kijken. Maar ook de kinderen vinden hem leuk. Zet het liedje in en doe tijdens het skiën de handgebaren mee. Je klasje moet hier wel een beetje voor kunnen skiën, maar het zal je verbazen hoe snel ook beginners deze oefening al kunnen.

6. De wielen van de bus

Bij deze oefening kun je de kinderen rondjes laten draaien met hun handen om elkaar heen. Als in het liedje ‘De Wielen van de Bus’. Je kan deze oefening doen met de handen hoog in de lucht, of juist heel laag bij de grond of aan de zijkanten van het lichaam. Het leukste is hiermee af te wisselen en je groepje laten nadoen wat jij doet.

7. Basketbal

Vraag aan je klasje of ze weten wat basketbal is en veel zullen ijverig ja knikken. Op het rechte stuk kun je de kinderen met een imaginaire bal laten ‘dribbelen’ naar de kant van het dal. In de bocht kun je doen alsof je de bal in de (eveneens ingebeelde) basket moet gooien. Hierdoor leren de kinderen druk te houden op de dalski, hun lichaam naar het dal te draaien en omhoog te komen in de bocht. Om het leuker te maken, kun je de kinderen achteraf vragen hoe vaak ze ‘raak’ gooiden.

8. Superman

Wie wil er nou geen superheld zijn? Kinderen zullen deze oefening erg waarderen. Het is het makkelijkste hem voor te doen met de dalhand in je zij en de andere hand recht naar voren, alsof je superman bent die de wereld gaat redden. Doe deze oefening ook weer overdreven voor, want anders verliest hij zijn kracht. Leg vooraf goed uit dat de ‘superman’-hand altijd de bovenste is. Voor erg jonge kinderen of beginnende skiërs is deze oefening niet heel geschikt, maar als je klasje iets meer gevorderd is dan is dit een fijne oefening die kinderen erg leuk vinden.

Lees ook
Dit is wat je kunt verwachten van de Anwärter opleiding

Ik hoop dat je uit deze oefeningen inspiratie kunt halen voor je eigen lessen. Let ook goed op tijdens je Anwärter, want daar komen veel oefeningen voor skiles voorbij. Maar het belangrijkste is om lol te maken met je klasje! Het helpt om bij de oefeningen een verhaal of liedje te bedenken, zodat de kinderen het beter snappen en gemotiveerder zijn. Maak van alles een spelletje en onthoud: kinderen leren vooral skiën door het simpelweg te doen.

Weet jij nog een leuke oefening om met je klasje te doen? Plaats ‘m hieronder in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *